Współpraca
Prace oparte na ściśle określonym harmonogramie, pozwalają na terminową realizację kolejnych etapów budowy strony internetowej, a także uniemożliwiają powstawanie nieporozumień między wykonawcą i zleceniodawcą. Specyfikacja wykonawcza (dokumentacja strony internetowej) gwarantuje zleceniodawcy całkowitą zgodność ostatecznego efektu z założeniami, a także uniezależnia go od wykonawcy. W rezultacie kontynuacja współpracy już po zakończeniu budowy strony internetowej wynika z chęci, a nie konieczności lub poczucia braku alternatyw.
Dlaczego warto?
Każda realizacja rozpoczyna się dokładnym rozpisaniem planu działań i opiera się na ściśle określonym harmonogramie.
Gwarantuje to terminową i rzetelnie wykonaną pracę oraz duże możliwości późniejszej rozbudowy przygotwywanych funkcjonalności.
SPECYFIKACJA
Dokładny opis funkcjonalności i wyglądu strony internetowej oraz pozostałych materiałów
GRAFIKA
W pełni responsywny projekt graficzny dla strony internetowej dostosowany do potrzeb klienta
KODOWANIE
Zgodność ze standardami W3C i szczegółowe testy pod kątem wydajności oraz SEO
GWARANCJA
Całkowicie bezpłatna obsługa techniczna oraz wsparcie w zakresie merytorycznym
Prace projektowe
Jest to pierwszy etap podejmowanej współpracy, który ma miejsce jeszcze przed rozpoczęciem prac graficznych i / lub programistycznych. Jego celem jest dokładne omówienie i opisanie wszystkich założeń planowanej realizacji, a także jednoznaczne określenie czasu trwania oraz całkowitego kosztu inwestycji.
Umowa o zachowaniu poufności
Gwarantuje ona, że wszelkie przekazywane wykonawcy informacje, pozostaną wyłącznie do jego dyspozycji i mogą być wykorzystane jedynie w celu zrealizowania projektu należącego do zleceniodawcy. To dokument przydatny szczególnie w przypadku budowy stron internetowych o charakterze innowacyjnym, które są wyjątkowo wrażliwe na nieuczciwe działania konkurencji.
Wstępna oferta
Składa się z listy modułów strony internetowej (np. moduł strony głównej, moduł strony kontakt, moduł logowania, moduł koszyka zakupowego itp.) oraz dodatkowych prac (np. przygotowanie projektu graficznego, copywriting). Każdy z punktów tej listy jest wyceniany indywudalnie, co pozwala zleceniodawcy na samodzielną ocenę jego wpływu na koszt całej inwestycji.
Specyfikacja wykonawcza
Jest rozwinięciem wstępnej oferty szczegółowo opisującym każdy z jej punktów i stanowi podstawę do rozpoczęcia prac programistycznych i graficznych, a także późniejszej obsługi gwarancyjnej. Na tym etapie mogą pojawić się korekty niektórych kwot wynikające z dościślania zakresu prac i sposobu działania strony internetowej. Dokument ten jednoznacznie odpowiada na pytanie: co i jak ma zostać wykonane.
W przypadku stron internetowych, dla których wstępna oferta przekroczyła kwotę 10 000 zł, wykonanie specyfikacji wykonawczej wiążę się z dużymi nakładami czasu i podlega osobnej wycenie.
Ostateczna korekta wyceny
Po zaakceptowaniu specyfikacji wykonawczej przez zleceniodawcę, następuje jej przejrzenie pod kątem modułów korzystających z tych samych lub podobnych funkcjonalności. Jeśli takie występują, zostaje to pisemnie zaznaczone, a ich sumaryczna cena zostaje obniżona. Celem tego zabiegu jest doprowadzenie do sytuacji, w której zleceniodawca nie płaci dwukrotnie za tę samą funkcjonalność.
Formalności
Rzetelnie przygotowana specyfikacja wykonawcza strony internetowej stanowi połowę sukcesu. Ponieważ jasno i wyraźnie określa zakres obowiązków i zadań wykonawcy, uniemożliwia powstanie nieporozumień na etapie prowadzenia prac. Dlatego staje się ona załącznikiem do podpisywanej między zleceniodawcą, a wykonawcą umowy.
Podpisanie umowy
Dokument ten definiuje zakres i termin zakończenia prac, kwoty i sposób rozliczeń (w przypadku dużych aplikacji występują śródrozliczenia), a także określa jakie autorskie prawa majątkowe zostaną przeniesione na zleceniodawcę po zakończeniu realizacji. Zawiera również informacje na temat kar umownych przysługujących zleceniodawcy w przypadku nie wywiązania się należycie z obowiązków przez wykonawcę.
Wpłata zaliczki
Zaliczka zazwyczaj wynosi 25% wartości realizacji jednakże nie może przekroczyć kwoty 1 000 zł, ponieważ w przypadku dużych aplikacji całość prac podzielona jest na niezależnie rozliczane etapy. Zaliczka stanowi przypieczętowanie woli realizacji strony internetowej przez zleceniodawcę i jest wymagana do rozpoczęcia prac. Kwota wpłaconej zaliczki jest odejmowana od końcowego rozliczenia.
Realizacja
Proces tworzenia strony internetowej jest uzależniony od zakresu prac przewidzianego w umowie i może się różnić od przedstawionego poniżej. Ogólne założenia pozostają jednak niezmienne. Wykonawca przygotowuje i testuje projekt (lub jego etap), oddaje go zleceniodawcy, a następnie wdraża zgłoszone poprawki w ściśle określonym terminie.
Projekt graficzny
To jeden z tych etapów prac nad stroną internetową, które bardzo trudno opisać w specyfikacji wykonawczej. Dlatego ważna jest tu współpraca między wykonawcą, który przygotowuje projekt graficzny, a zleceniodawcą, który zgłasza do niego poprawki (w skrajnym przypadku może nawet wyrazić chęć wykonania zupełnie innej koncepcji graficznej).
Strona internetowa
To najważniejszy etap prac, podczas którego (przygotowany wcześniej przez wykonawcę lub otrzymany od zleceniodawcy) projekt graficzny jest podpinany do strony internetowej równolegle z tworzeniem jej poszczególnych funkcjonalności. W zależności od stopnia skomplikowania całość oddawana jest etapami lub jednym rzutem.
Testy i poprawki po stronie wykonawcy
Wykonawca ma obowiązek wykonania szczegółowych testów oddawanych zleceniodawcy prac. Testy te dotyczą bezpieczeństwa, wydajności, stabilności, ergonomii, poprawności wyświetlania na wskazanych w umowie urządzeniach oraz przeglądarkach internetowych, a także mają na celu wyeliminowanie błędów składni kodu strony internetowej.
Testy i poprawki po stronie zleceniodawcy
Zleceniodawca ma obowiązek odebrać stronę internetową najpóźniej w terminie wskazanym w umowie. Poprawki może zgłosić maksymalnie w dwóch rzutach (dwukrotnie nadesłana lista poprawek). Ich zgłaszanie jedna po drugiej nie jest możliwe, ponieważ bardzo negatywnie wpływa to na wydajność ich wdrażania. Wyjątkiem są poprawki o charakterze krytycznym.
Pozostałe prace
Jeśli umowa przewiduje wykonanie innych, dodatkowych prac takich jak pisanie tekstów, tworzenie banerów reklamowych, czy przeprowadzenie kampanii marketingowej, szczegółowy harmonogram tych prac jest ujęty w specyfikacji wykonawczej. Część z tych prac może być wykonywana również w okresie trwania obsługi gwarancyjnej, już po zakończeniu i rozliczeniu umowy.
Prace zakończeniowe
Gotowa strona internetowa jest instalowana na testowej platformie hostingowej wykonawcy i trafia na serwer zleceniodawcy dopiero po końcowym rozliczeniu. Na tym jednak współpraca się nie kończy, a wręcz dopiero się rozpoczyna. Każda storna internetowa objęta jest opieką wykonawcy w ramach bezpłatnej obsługi klienta.
Specyfikacja powykonawcza
Zdarza się, że mimo napisania dokładnej specyfikacji wykonawczej, w trakcie prac nad stroną internetową pojawia się potrzeba zmodyfikowania wcześniej ustalonej funkcjonalności lub wyglądu poszczególnych elementów (w niektórych przypadkach wymaga to aneksu do umowy). Specyfikacja powykonawcza to uzupełniona o wszelkie poczynione zmiany specyfikacja wykonawcza.
Rozliczenie
Proces rozliczania prac nad stroną internetową jest szczegółowo opisany w umowie i uzależniony od stopnia skomplikowania wykonywanych funkcjonalności. W niektórych przypadkach płatność (wraz z realizacją) dzielona jest na kilka etapów, które są oddzielnie testowane i opłacane. Zazwyczaj jednak poza zaliczką, następuje jedna płatność.
Instalacja strony internetowej na serwerze zleceniodawcy
Aby strona internetowa mogła być zainstalowana na platformie hostingowej zleceniodawcy, musi ona spełniać wymagania techniczne wskazane w umowie. Dlatego zalecane jest skorzystanie z rad wykonawcy przez dokonaniem zakupu usługi hostingowej. Wydajność serwera w dużej mierze przekłada się na wydajność samej strony internetowej.
Obsługa gwarancyjna
Nawet mała strona internetowa cechuje się pewnym stopniem skomplikowania, który wiąże się z udzielaniem gwarancji na jej działanie. Bezpłatna obsługa klienta wraz ze wsparciem technicznym pozostają do dyspozycji w zakresie opisanym w umowie, który może być różny w zależności od indywidualnych potrzeb klienta.
Gwarancja startowa
Pierwsze dwa tygodnie produkcyjnego działania strony internetowej są okresem niezwykle ważnym, co zazwyczaj wiąże się z kampanią reklamową promującą jej istnienie. Dlatego, w tym czasie standardowa gwarancja jest rozszerzana. Pomoc techniczna dostępna jest w dni robocze od godz.: 09:00 do 21:00. Czas reakcji wynosi 1 dzień. W przypadku błędów krytycznych obsługa techniczna dostępna jest 24/7.
Gwarancja standardowa
Obejmuje bezpłatne poprawianie wszelkich znalezionych usterek oraz bezpłatną pomoc techniczną przez okres 2 lat. Pomoc techniczna dostępna jest w dni robocze od godz.: 09:00 do 16:00. Czas reakcji wynosi maksymalnie 3 dni robocze (w czasie urlopu do 5 dni roboczych). Jest to opcja w zupełności wystarczająca do obsługi małych i średnich stron internetowych.
Gwarancja rozszerzona (odpłatna)
W zależności od podpisanej umowy rozszerza standardową gwarancję nawet na okres 5 lat. Zwiększa dyspozycyjność pomocy technicznej do 24 h na dobę. Skraca czas reakcji nawet do 12h. Oferuje obsługę w dni wolne od pracy i święta, a nawet gwarantuje okresowe przeglądy pod kątem zgodności ze zmieniającymi się standardami.
Dodatkowe informacje
Dla każdej realizacji przyjmuje się szereg zasad, obowiązków i zakazów obejmujących zarówno Zleceniodawcę jak i Wykonawcę. Wszystkie one są zapisane w umowie i gwarantują bezpieczeństwo realizacji po obu stronach. W szczególności dotyczy to dotrzymywania terminów realizacji przez Wykonawcę i płatności po stronie Zleceniodawcy.
Realizacja projektu graficznego
Opracowanie wyglądu strony internetowej wymaga ogromnej współpracy Zleceniodawcy i Wykonawcy. Z racji tego, że większość z nas jest tzw. wzrokowcami, layout można jedynie ogólnikowo opisać poprzez określenie wytycznych dotyczących kolorystyki, układu elementów, charakteru strony internetowej itp.
W związku z tym przyjmuje się, że jeśli Zleceniodawca odrzuci w całości pierwszy projekt graficzny, ma obowiązek dokładnego spisania wad i uchybień, które w możliwie dokładny sposób określą jak powinien wyglądać. Wykonawca przygotowuje drugi projekt graficzny według przekazanych wytycznych, do którego Zleceniodawca może zgłaszać poprawki. Jeśli jednak i on zostanie całkowicie odrzucony (mimo spełnienia przekazanych kryteriów), Wykonawca ma prawo zarządać dodatkowej opłaty za kolejne, przygotowywane projekty graficzne.
Odstąpienie od umowy przez Zleceniodawcę
Jeśli Zleceniodawca odstąpi od umowy bez winy Wykonawcy (Wykonawca nie przekroczył ustalonych terminów realizacji i zakresu prac) ma obowiązek rozliczyć dotychczasową pracę Wykonawcy. Odbywa się to poprzez podzielenie kwoty wynagrodzenia przez ilość przewidzianych, roboczych dni pracy i pomnożenie powstałej kwoty przez ilość przepracowanych, roboczych dni pracy. Termin płatności przewidziany jest w umowie.
Jeśli Zleceniodawca odstąpi od umowy z winy Wykonawcy (Wykonawca przekroczył ustalone terminy realizacji lub niedopełnił ustalonego zakresu prac), Wykonawca ma obowiązek zwrócić wszystkie wpłacone zaliczki oraz zapłacić przewidziane w umowie kary umowne.
W obu przypadkach nie następuje przeniesienie autorskich praw majątkowych na Zleceniodawcę.
Odstąpienie od umowy przez Wykonawcę
Jeśli Wykonawca odstąpi od umowy bez winy Zleceniodawcy (Zleceniodawca nie przekroczył ustalonych terminów i kwot płatności i nie oczekiwał bezpłatnego zwiększenia zakresu prac) ma obowiązek zwrócić wszystkie wpłacone zaliczki oraz zapłacić przewidziane w umowie kary umowne za odstąpienie od umowy bez winy Zleceniodawcy.
Jeśli Wykonawca odstąpi od umowy z winy Zleceniodawcy (Zleceniodawca przekroczył terminy i / lub kwoty płatności lub oczekiwał bezpłatnego zwiększenia zakresu prac), Zleceniodawca ma obowiązek rozliczyć dotychczasową pracę Wykonawcy. Odbywa się to poprzez podzielenie kwoty wynagrodzenia przez ilość przewidzianych, roboczych dni pracy i pomnożenie powstałej kwoty przez ilość przepracowanych, roboczych dni pracy. Termin płatności przewidziany jest w umowie.
W obu przypadkach nie następuje przeniesienie autorskich praw majątkowych na Zleceniodawcę.
Kary umowne
Kary umowne dotyczą sytuacji, w której jedna ze stron zawodzi i w ramach rekompensaty uiszcza dodatkową opłatę na rzecz drugiej strony umowy. Każda umowa szczegółowo opisuje w jakich sytuacjach oraz jakie kwoty przewiduje się w ramach kar umownych. Są one w taki sposób skonstruowane, by skutecznie zniechęcać do przekraczania przewidzianych w umowie ram współpracy i zabezpieczają zarówno Zleceniodawcę jak i Wykonawcę.